ArchiefGeneration Discover

Fossielvrij Onderwijs dringt Shell kindermarketing Generation Discover terug

Voor het eerste jaar stond Shells kindermarketing en greenwashingfestival niet meer prominent op het Malieveld in Den Haag. Shell is teruggedrongen op eigen terrein.

Op het kindermarketing en greenwashfestival Generation Discover kan Shell z’n fossiele boodschap niet meer zo overduidelijk kwijt als in de voorgaande edities van het festival. Dit is te danken aan de druk van Fossielvrij Onderwijs.

Fossielvrij Onderwijs oefent al vier jaar druk uit op Shells kindermarketing met greenwashfestival Generation Discover – onder andere met een toegewezen klacht over misleidende kinderreclame bij de Reclame Code Commissie. Shell speelde dit jaar zichtbaar op safe, althans op het eerste gezicht. Want Shell zou Shell niet zijn als ze toch niet wat kinderzieltjes voor hun merk proberen te werven. Dat deden ze in een ’treinritje’ in een afgesloten gedeelte van het festival: The Great TIME Travel Hack

“Kinderen staan lang in de rij om in een karretje – begeleid door heroïsche muziek – langs de geschiedenis van vervoer te rijden. Die begint volgens Shell in de Gouden Eeuw met de VOC en eindigt met twee marketingfilmpjes van Shell over hipsters die zo ‘schoon’ mogelijk door Europa rijden. Nergens in de ‘travel hack’ zag je een logo, tot je bij de toekomstmuziek aankomt. Daar schittert het logo van Shell bij schoon vervoer. Dat is misleidend. Shell is 98% fossiel en heeft geen plannen om te minderen met olie en gas.” 

Lees meer in het persbericht op Fossielvrij Onderwijs