ArchiefGeneration Discover

Den Haag Fossielvrij is landelijke campagne gestart: Reclame Fossielvrij

Den Haag Fossielvrij is een landelijke campagne gestart voor een reclameverbod voor de fossiele industrie. “Klimaatverandering is al zo moeilijk te stoppen. Reclame en marketing gooien nóg meer olie op het vuur”, aldus Femke een van de initiatiefnemers. “Dat kunnen we ons simpelweg niet permitteren. Daarom strijden we voor een reclameverbod voor de fossiele industrie.”

Na onze succesvolle campagne tegen Shells kindermarketingfestival Generation Discover, een co-productie met Fossielvrij Onderwijs, stelden we ons eind 2019 de volgende vragen:

  • Waarom mag de fossiele industrie überhaupt nog reclame maken? Waarom mogen Shell, Exxon en Total ons na decennia van misleiding nog steeds overtuigen van hun wereldbeeld, een wereldbeeld dat draait op olie en gas?
  • Waarom mogen vliegmaatschappijen mensen wijsmaken dat ze pas gelukkig worden van een verre reis?
  • Waarom zijn verreweg de meeste auto-advertenties voor de meest vervuilende auto’s?
Een reclameverbod voor de fossiele industrie

Het antwoord op bovenstaande vragen was helder voor ons: een reclameverbod voor de fossiele industrie. Sinds het reclameverbod voor de tabaksindustrie weten we: je mag geen reclame maken voor iets dat grote schade berokkent aan de maatschappij.

Voor welke reclame geldt het verbod?

Het gaat om een verbod op reclame van de fossiele industrie (oa greenwashing), reclame voor vliegreizen, cruisereizen en suv’s. Deze reclame misleidt en verleidt ons om meer broeikasgassen te gebruiken.

Hoe houdt fossiele reclame de transitie tegen?

Reclame en marketing van de fossiele industrie zetten een sterke rem op de pogingen van de wereld om de opwarming te beperken tot maximaal 1,5C. Marketing van de fossiele industrie houdt fossiele keuzes normaal, vergroot de vraag naar fossiele brandstof in een tijd waarin we juist sterk moeten minderen en misleidt ons door de valse indruk te wekken dat de fossiele industrie haar leven betert.

Waarom begint een lokale klimaatgroep een landelijke campagne?

Omdat er in Nederland nog geen landelijke campagne was die zich op reclame van de fossiele industrie richtte, zijn wij ‘m gestart: Reclame Fossielvrij. Omdat Den Haag Fossielvrij – samen met Fossielvrij Onderwijs – al landelijke campagnes deed en omdat we in het regeringscentrum zitten, was een landelijke campagne tegen fossiele reclame voor ons een logische stap.

Het grootste deel van het Den Haag Fossielvrij-team werkt sinds december 2019 aan deze campagne. Dit gaat ten koste van onze lokale campagnes, maar gezien de urgentie van klimaatverandering en de grote invloed van marketing en reclame in het tegenhouden van klimaatbeleid, denken wij grotere stappen voor het klimaat te kunnen maken door te strijden voor een reclameverbod.

Waarom meteen een verbod en niet ‘nudgen’?

Gezien de urgentie van klimaatverandering, gaan we direct voor een verbod. Ja, dat is een taboe in Nederland. Maar als klimaatverandering geen verbod rechtvaardigt, wat dan wel? Bovendien, het precedent ligt er: het reclameverbod voor de tabaksindustrie.

Waarom geen petitie maar een burgerinitiatief?

We kiezen niet voor een petitie, maar voor het officiële democratisch instrument ‘burgerinitiatief’. Zo willen we het brede draagvlak in de samenleving aan te tonen voor een reclameverbod voor de fossiele industrie. Met 40.000 handtekeningen moet de Tweede Kamer ons burgerinitiatief in behandeling nemen.

Tekenen kan hier: burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame.

Wanneer zijn jullie gestart?

Het eerste idee ontstond in september 2019. In november, na afloop van het vierde jaar succesvol actie voeren tegen Generation Discover en de winst van Fossielvrij Onderwijs op Shell bij de Reclame Code Commissie, kwamen we voor het eerst bij elkaar om Reclame Fossielvrij vorm te geven. In februari lanceerden we een burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame.

We hebben mooie plannen!

Volg Reclame Fossielvrij op Twitter, Facebook en LinkedIn.